Rød baggrund med sort tekst. Open Call. Vi lever i en krisetid.

Museerne er i stigende grad samfundsaktører, der hjælper med perspektiv og løsninger i krisetider. Men de bliver også
selv ramt af kriserne og må tage radikale beslutninger og tænke nyt.

Klimakrise, trivselskrise, velfærdskrise, biodiversitetskrise, energikrise, fertilitetskrise, inflationskrise, coronakrise – lyder det bekendt? Spoler vi nogle år tilbage, husker du nok også flygtningekrisen, gældskrisen og finanskrisen?
Kriserne står i kø, og den danske regering har bekendtgjort, at den vil have undersøgt, hvordan kunst og kultur kan bidrage til at løse dem.

Museerne bliver selv ramt af kriserne og må nytænke deres aktiviteter og organisation. Men de viser også, at de vil være en del af løsningen. For rundt omkring i landet har mange museer positioneret sig som samfundsaktører, der i deres formidling sætter perspektiv på aktuelle samfundsudfordringer og måske endda bidrager direkte til en løsning af dem gennem fx aktiviteter på museet.

Magasinet MUSEUM efterlyser derfor artikler om, hvordan museerne forholder sig til kriser og udfordringer i samfundet, eksempelvis:

→ Har I tacklet en krise, der førte noget interessant og blivende med sig?
→ Hvordan hjælper I selv samfundet med aktuelle
udfordringer?

Ønsker du at bidrage med en artikel, beskriv da din idé i et pitch på 5-7 linjer senest 15. september 2023, og send til redaktør Louise Trier: louise@magasinetmuseum.dk

Bliver din artikel udtaget, vil der være deadline i november 2023, og den vil udkomme 1. marts 2024.